İŞLETMELERDE DIŞ TİCARET İSTİHBARATI KULLANIM DÜZEYİNİN İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kayseri Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALİT ÖZATA

Danışman: Ayhan Durak

Özet:

Rekabetin hiper rekabet boyutuna ulaşmasıyla birlikte işletmelerin sürdürülebilir şekilde ticaret yapabilmesi için dış ticaret istihbaratının önemi artmıştır. Dış ticaret istihbaratı, ihracat ve ithalat yapan işletmelerin uluslararası pazarlarda rekabet avantajı elde etmesi için kullanılan stratejik bir araç niteliği taşımaktadır. Ticari faaliyetlerini profesyonel olarak yürüten işletmeler, dış ticaret ile ilgili faaliyetlerini bu alanda yetkin olan dış ticaret uzmanları aracılığıyla yerine getirmektedir.

Bu çalışmanın amacı, işletmelerde dış ticaret istihbaratının kullanım düzeyi ile bu kullanım ile işletme performansı arasında ki ilişkinin araştırılmasıdır. Bu doğrultuda Türkiye’de dış ticaret istihbarat kullanımının firmalarda performans değişikliğine bağlı olarak rekabet avantajı oluşturup oluşturmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede, Türkiye’de ihracat ve ithalat faaliyetlerini yürüten ve ilgili firmalara bağlı olarak ya da bu firmalara bağımsız olarak destek veren 127 dış ticaret uzmanına yönelik bir anket çalışması yürütülmüştür.

Çalışmanın bulgularına göre, Türkiye’de dış ticaret faaliyetinde bulunan ve ticari faaliyetlerini dış ticaret uzmanları aracılığıyla yerine getiren işletmeler rekabet avantajı elde etmek için dış ticaret istihbaratını kullanmaktadır. Ayrıca dış ticaret istihbaratını etkin şekilde kullanan işletmelerin ihracat performansında artış olduğu belirlenmiştir.

Çalışmada, dış ticaret istihbarat kullanımının işletme performansını anlamlı düzeyde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte dış ticaret istihbaratı ile işletme performansı arasında güçlü bir ilişki tespit edilmiştir. Dış ticaret istihbaratının kullanılması, hiper rekabet döneminde işletmelere rekabet avantajı sağlamaktadır. Bu nedenle dış ticaret istihbaratı, dış ticaret yapan firmaların rekabet avantajı elde etmesi için önemli stratejik bir araçtır.

Ortaya koyulan bu çalışmadan beklenen, Türkiye’de yer alan işletmelerin dış ticaret istihbarat kullanımı konusunda farkındalık kazanmasıyla performanslarının artmasına katkı sağlamaktır.