Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kayseri Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Uluslararası Ticaret Ve Lojistik, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ayşe Şahin
Danışman: Oğuz Öcal
Özet:
Dijitalleşen dünyada internet
kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte; işletmeler veya resmî kurumlar ile
müşteriler arasında hızlı alışveriş yapılmasını sağlayan, sanal bir köprü
olarak da nitelendirilebilecek 'elektronik ticaret (e-ticaret)' kavramı ortaya
çıkmıştır. Endüstri 4.0 ile gelişen seri üretim teknolojileri ve e-ticaret
platformlarındaki çeşitlilik ile dünyanın birçok noktasındaki müşterilere hızlı
bir şekilde ulaşma imkânı da artmıştır. E-ticaret ile fiziksel mağaza
alışverişi zamanla yerini online alışverişe bırakırken, işletmeler daha az
maliyetle satış yapma imkânına da kavuşmuştur. Aynı zamanda devlet kurumlarının
vergi, sigorta gibi ödemeleri ilgili kişi ve kurumlardan sağlama süreçlerini de
hızlandırmıştır. Bu analizde, e-ticaretin ülke ekonomisi üzerindeki etkisini
değerlendirmek üzere; Fransa, İtalya, Almanya, İspanya, İngiltere ve
Türkiye'nin 2001-2021 yılları arasındaki GDP (gayrisafi yurtiçi hasıla), GFCP (brüt
sabit sermaye oluşumu), SIS (güvenli internet sunucuları), FBS (sabit geniş
bant abonelikleri), ECOM (işletmelerin büyüklük sınıfına göre e-ticaret
satışları) verileri üzerinde Panel VAR analizi yapılmış ve elektronik ticaretin
GDP üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu gözlemlenmiştir. Yapılan analiz; geçmişten günümüze elektronik
ticaretin etkilerini değerlendirmek, işletmelerin e-ticarete yönelik stratejik
kararlarına ışık tutmak ve literatüre katkı sağlamak adına önem taşımaktadır.
Anahtar Kelimeler: Elektronik
Ticaret, E-Ticaret, Dijitalleşme, Ekonomik Büyüme, Türkiye’de E-Ticaret