Dijitalleşme Sürecinde Elektronik Ticaret ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Ampirik Bir Analiz


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Kayseri Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Uluslararası Ticaret Ve Lojistik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe Şahin

Danışman: Oğuz Öcal

Özet:

KISA ÖZET

Dijitalleşen dünyada internet kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte; işletmeler veya resmî kurumlar ile müşteriler arasında hızlı alışveriş yapılmasını sağlayan, sanal bir köprü olarak da nitelendirilebilecek 'elektronik ticaret (e-ticaret)' kavramı ortaya çıkmıştır. Endüstri 4.0 ile gelişen seri üretim teknolojileri ve e-ticaret platformlarındaki çeşitlilik ile dünyanın birçok noktasındaki müşterilere hızlı bir şekilde ulaşma imkânı da artmıştır. E-ticaret ile fiziksel mağaza alışverişi zamanla yerini online alışverişe bırakırken, işletmeler daha az maliyetle satış yapma imkânına da kavuşmuştur. Aynı zamanda devlet kurumlarının vergi, sigorta gibi ödemeleri ilgili kişi ve kurumlardan sağlama süreçlerini de hızlandırmıştır. Bu analizde, e-ticaretin ülke ekonomisi üzerindeki etkisini değerlendirmek üzere; Fransa, İtalya, Almanya, İspanya, İngiltere ve Türkiye'nin 2001-2021 yılları arasındaki GDP (gayrisafi yurtiçi hasıla), GFCP (brüt sabit sermaye oluşumu), SIS (güvenli internet sunucuları), FBS (sabit geniş bant abonelikleri), ECOM (işletmelerin büyüklük sınıfına göre e-ticaret satışları) verileri üzerinde Panel VAR analizi yapılmış ve elektronik ticaretin GDP üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu gözlemlenmiştir.  Yapılan analiz; geçmişten günümüze elektronik ticaretin etkilerini değerlendirmek, işletmelerin e-ticarete yönelik stratejik kararlarına ışık tutmak ve literatüre katkı sağlamak adına önem taşımaktadır.

Anahtar Kelimeler:   Elektronik Ticaret, E-Ticaret, Dijitalleşme, Ekonomik Büyüme, Türkiye’de E-Ticaret