Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, vol.9, no.3, pp.33-58, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
This study, in which a measurement of banking and finance education given at the
undergraduate level in higher education institutions for determining to what extent it meets the
relevant sector expectations is aimed, includes an assessment of the essential qualifications that the
candidates must have in order to work in these sectors. In this context, a field research including faceto-face interviews and questionnaire surveys with the senior executives of several banks and financial
institution is conducted in Niğde, Kayseri and Konya provinces. The obtained data were subjected to
frequency analysis with the help of SPSS. As a result, undergraduate course content and teaching
methods of the banking and finance departments are to be discussed and some suggestions are made
for reconciliation of undergraduate level courses with the sector demand
Yükseköğretim kurumlarında lisans düzeyinde verilen bankacılık ve finans eğitim-öğretiminin
ilgili sektör beklentilerini ne düzeyde karşıladığını ölçmeyi amaçlayan bu çalışmada, bu sektörlerde
çalışmaya aday mezunların sahip olması gereken temel nitelikler ile ilgili bir değerlendirme
yapılmaktadır. Bu bağlamda, Niğde, Konya ve Kayseri illerindeki bankacılık ve finans kuruluşlarının
üst düzey yöneticileri ile yüz yüze mülakat ve anketleri içeren bir saha araştırması yapılmıştır. Elde
edilen veriler SPSS paket programı yardımı ile frekans analizine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak,
bankacılık ve finans bölümü lisans eğitiminin ders içerik ve öğretim metotları tartışılmakta ve lisans
düzeyi derslerinin sektör talebi ile uyumlu kılınması için bazı önerilerde bulunulmaktadır.